Deluxe Ski Jump 4

Deluxe Ski Jump 4 w porównaniu do poprzednich wersji tej gry przynosi fanom ogromną rewolucję. Modyfikacji uległy głównie grafika oraz fizyka lotu. Czy jednak jest to odsłona, która może dorównać swoim poprzednikom? Sprawdźmy to!

Deluxe Ski Jump 4

Gra Deluxe Ski Jump 4 ma niewiele wspólnego z DSJ2 i DSJ3. Największym podobieństwem jest wygląd menu – prawie identyczny jak w trzeciej odsłonie. Oprócz tego zachowana została rozgrywka online. DSJ 4 został oparty na silniku z poprzedniej gry. Pozostałe elementy gry uległy zmianie.

Deluxe Ski Jump 4 Menu

W wersji demonstracyjnej gry niedostępna jest rozgrywka online oraz Puchar Drużynowy

Historia gry

Od pojawienia się wersji beta gra była ciągle udoskonalona. Najnowsza wersja to 1.6.1.

21 stycznia 2011 ukazała się światu Deluxe Ski Jump 4 Beta-1. Jak już wcześniej pisaliśmy, już wersja beta była ogromnym przeskokiem w porównaniu do poprzedniej odsłony gry. Oprócz wymienionych wcześniej zmian należy też zaznaczyć, że już nie ma fikcyjnych skoczni. Autor gry Jussi Koskela postanowił odwzorować skocznie narciarskie istniejące w rzeczywistości. W wersji tej mamy dostępne dwa obiekty – w Lillehammer i Lahti.

Kolejna wersji beta ulepszono pewne elementy graficzne jak np. prezentacja not zawodnika, czy prędkości na progu skoczku. W tej odsłonie można również manipulować wielkością rozbiegu. Zostały tu również stworzone dwie nowe skocznie – Średnia Krokiew w Zakopanem oraz mamut Kulm w Bad Mitterndorf.

Dzień przed Nowym Rokiem 2012 fiński programista postanowił zrobić prezent wszystkim fanom skoków wydając pełną wersję gry. Wersja v1.0 dostarcza nam kolejnych skoczni – nowe obiekty to:  Kuusamo, Garmisch-Partenkirchen, Sapporo i Planica. Ważną zmianą jest również możliwość dowolnego obracania kamery, tak aby użytkownik mógł ją optymalnie dostosować do swoich preferencji.

W kolejnej odsłonie gry dodano dwie nowe skocznie w Villach oraz w Oberstdorfie. Odległości uzyskiwane przez skoczków od tego momentu są zaokrąglane do 0,5 metra. Dawniej były podawane z dokładnością co do centymetra.

Następnie w wersji 1.2 pojawiła się możliwość ustawienia do gry graczy komputerowych.

W odsłonie 1.3 zostało stworzonych aż 7 nowych skoczni narciarskich oraz przeprowadzono wiele zmian w wersji online gry. Oprócz tego dodano do gry nowe narodowości skoczków.

W następnym wydaniu pojawiły się mamut w Harrachovie oraz duża skocznia w Bischofshofen.

Kolejna wersja 1.5 przyniosła pięć nowych obiektów narciarskich oraz umożliwiono dostosowanie umiejętności graczy CPU za pomocą suwaka .

Deluxe Ski Jump 4 v1.6

Deluxe Ski Jump 4 v1.6 to aktualna wersja gry. Zostanie ona więc omówiona bardziej szczegółowo od pozostałych odsłon. Zacznijmy od opisania skoku.

Deluxe Ski Jump 4 - jak skakać

Powyższy obrazek przestawia instrukcje skoku oraz wszystkie skróty klawiszowe potrzebne w rozgrywce. Obecnie Deluxe przypomina bardziej symulator niż zręcznościówkę.

Odbicie się od belki

Odbicie się od belki

Aby odbić się od belki startowej, podobnie jak w poprzednich wersjach należy nacisnąć lewy przycisk myszki.

Wyjście z progu

Wyjście z progu

Na końcu dojazdu do progu należy nacisnąć oba przyciski myszki, by poprawnie się odbić.

Lot

Lot

Lot jest tym elementem skoku, który najbardziej się zmienił. Zachowanie skoczka w locie jest bardziej realistyczne. Podczas lotu nie można wykonywać gwałtownych ruchów, każdy najmniejszy błąd może spowodować upadek bądź znaczne skrócenie lotu. Można powiedzieć, że teraz gracz bardziej kieruje nartami podczas skoku niż samym zawodnikiem.

Lądowanie

Lądowanie

Ląduje się podobnie jak w DSJ 2 i DSJ 3 – klikając lewy lub prawy przycisk myszki, żeby wylądować telemarkiem lub oba, aby wylądować asekuracyjnie. Lądowanie jest kolejnym obok lotu elementem, które zostało ulepszone, jest teraz bardziej realistyczne. Jest ono teraz jednym z trudniejszych elementów skoku. Przed rozpoczęciem lądowania zawodnik musi przyjąć odpowiednią pozycję, inaczej gwarantowany jest upadek. Trudne do ustania stały się skoki w granicach punktu HS lub dalszych.

Skocznie

Skocznie

W Deluxe Ski Jump 4 w odróżnieniu do poprzednich wersji gry zamiast fikcyjnych skoczni zostały wprowadzone obiekty będące odwzorowanie prawdziwych obiektów do skakania. W grze znalazły się następujące areny: Bad Mitterndorf HS200, Bischofshofen HS78,  Bischofshofen HS 140, Engelberg HS137, Garmisch-Partenkirchen HS 140 Harrachov HS205, Klingenthal HS 140, Kuopio HS127, Kuusamo HS142, Lahti HS130, Lillehammer HS100, Lillehammer HS138, Oberstdorf HS213, Park City HS100, Park City HS134, Planica HS215, Sapporo HS134, Val di Fiemme HS106, Val di Fiemme HS134, Villach HS98, Willingen HS145, Wisła HS134, Zakopane HS94 oraz Zakopane HS134.

Edycja skoczka

Edycja skoczka DSJ4

Zawodnika możemy stworzyć podobne jak w DSJ 3. Nowością jest to, że po wpisaniu narodowości przy zawodniku wyświetla się flaga państwa, które reprezentuje. DSJ 4 posiada jeszcze bardziej szczegółowy niż w poprzedniej wersji. Można dobierać barwy dla kasku, gogli, kołnierza, rękawic, butów, wiązań i nart. Dodatkowo dla rękawów od kombinezonu oraz  spodni istnieje możliwość edycji z obu stron ( od tyłu i od przodu).

Wymagania sprzętowe:

Windows 98 lub wszystkie nowsze

DirectX 8.1

P3 1,5 Ghz

512 MB RAM

Karta graficzna z akceleratorem 3D

Mysz