Deluxe Ski Jump 4 w porównaniu do poprzednich wersji tej gry przynosi fanom ogromną rewolucję. Modyfikacji uległy głównie grafika oraz fizyka lotu. Czy jednak jest to odsłona, która może dorównać swoim poprzednikom? Sprawdźmy to!

Gra Deluxe Ski Jump 4 ma niewiele wspólnego z DSJ2 i DSJ3. Największym podobieństwem jest wygląd menu – prawie identyczny jak w trzeciej odsłonie. Oprócz tego zachowana została rozgrywka online. DSJ 4 został oparty na silniku z poprzedniej gry. Pozostałe elementy gry uległy zmianie.

W wersji demonstracyjnej gry niedostępna jest rozgrywka online oraz Puchar Drużynowy

Historia gry
Od pojawienia się wersji beta gra była ciągle udoskonalona. Najnowsza wersja to 1.6.1.

21 stycznia 2011 ukazała się światu Deluxe Ski Jump 4 Beta-1. Jak już wcześniej pisaliśmy, już wersja beta była ogromnym przeskokiem w porównaniu do poprzedniej odsłony gry. Oprócz wymienionych wcześniej zmian należy też zaznaczyć, że już nie ma fikcyjnych skoczni. Autor gry Jussi Koskela postanowił odwzorować skocznie narciarskie istniejące w rzeczywistości. W wersji tej mamy dostępne dwa obiekty – w Lillehammer i Lahti.

W kolejnej wersji beta ulepszono pewne elementy graficzne jak np. prezentacja not zawodnika, czy prędkości na progu skoczku. W tej odsłonie można również manipulować wielkością rozbiegu. Zostały tu również stworzone dwie nowe skocznie – Średnia Krokiew w Zakopanem oraz mamut Kulm w Bad Mitterndorf.

Dzień przed Nowym Rokiem 2012 fiński programista postanowił zrobić prezent wszystkim fanom skoków wydając pełną wersję gry. Wersja v1.0 dostarcza nam kolejnych skoczni – nowe obiekty to: , Kuusamo, Garmisch-Partenkirchen, Sapporo i Planica. Ważną zmianą jest również możliwość dowolnego obracania kamery, tak aby użytkownik mógł ją optymalnie dostosować do swoich preferencji.

W kolejnej odsłonie gry dodano dwie nowe skocznie w Villach oraz w Oberstdorfie. Odległości uzyskiwane przez skoczków od tego momentu są zaokrąglane do 0,5 metra. Dawniej były podawane z dokładnością co do centymetra.

W wersji 1.2 pojawiła się możliwość ustawienia do gry graczy komputerowych.

W odsłonie 1.3 zostało stworzonych aż 7 nowych skoczni narciarskich oraz przeprowadzono wiele zmian w wersji online gry. Oprócz tego dodano do gry nowe narodowości skoczków.

W następnym wydaniu pojawiły się mamut w Harrachovie oraz duża skocznia w Bischofshofen.

W wersji 1.5 dodano kolejnych pięć obiektów narciarskich oraz umożliwiono dostosowanie umiejętności graczy CPU za pomocą suwaka .

Deluxe Ski Jump 4 v1.6

Deluxe Ski Jump 4 v1.6 to aktualna wersja gry. Zostanie ona więc omówiona bardziej szczegółowo od pozostałych odsłon. Zacznijmy od omówienia skoku.

Powyższy obrazek przestawia instrukcje skoku oraz wszystkie skróty klawiszowe potrzebne w rozgrywce. Obecnie Deluxe przypomina bardziej symulator niż zręcznościówkę.

Odbicie się od belki

Aby odbić się od belki startowej, podobnie jak w poprzednich wersjach należy nacisnąć lewy przycisk myszki.

Wyjście z progu

Na końcu dojazdu do progu należy nacisnąć oba przyciski myszki, by poprawnie się odbić.

Lot

Lot jest tym elementem skoku, który najbardziej się zmienił. Zachowanie skoczka w locie jest bardziej realistyczne. Podczas lotu nie można wykonywać gwałtownych ruchów, każdy najmniejszy błąd może spowodować upadek bądź znaczne skrócenie lotu. Można powiedzieć, że teraz gracz bardziej kieruje nartami podczas skoku niż samym zawodnikiem.

Lądowanie

Ląduje się podobnie jak w DSJ 2 i DSJ 3 – klikając lewy lub prawy przycisk myszki, żeby wylądować telemarkiem lub oba, aby wylądować asekuracyjnie. Lądowanie jest kolejnym obok lotu elementem, które zostało ulepszone, jest teraz bardziej realistyczne. Jest ono teraz jednym z trudniejszych elementów skoku. Przed rozpoczęciem lądowania zawodnik musi przyjąć odpowiednią pozycję, inaczej gwarantowany jest upadek. Trudne do ustania stały się skoki w granicach punktu HS lub dalszych.

Skocznie

W Deluxe Ski Jump 4 w odróżnieniu do poprzednich wersji gry zamiast fikcyjnych skoczni zostały wprowadzone obiekty będące odwzorowanie prawdziwych obiektów do skakania. W grze znalazły się następujące areny:

Bad Mitterndorf HS200

Bischofshofen HS78

Bischofshofen HS 140

Engelberg HS137

Garmisch-Partenkirchen HS 140

Harrachov HS205

Klingenthal HS 140

Kuopio HS127

Kuusamo HS142

Lahti HS130

Lillehammer HS100

Lillehammer HS138

Oberstdorf HS213

Park City HS100

Park City HS134

Planica HS215

Sapporo HS134

Val di Fiemme HS106

Val di Fiemme HS134

Villach HS98

Willingen HS145

Wisła HS134

Zakopane HS94

Zakopane HS134

Edycja skoczka

Tworzenie zawodnika jest podobne jak w DSJ 3. Nowością jest to, że po wpisaniu narodowości przy zawodniku wyświetla się flaga państwa, które reprezentuje. Dobór ubioru jest jeszcze bardziej szczegółowy niż w poprzedniej wersji. Można dobierać barwy dla kasku, gogli, kołnierza, rękawic, butów, wiązań i nart. Dla rękawów od kombinezonu oraz  spodni istnieje możliwość edycji z obu stron ( od tyłu i od przodu).

Wymagania sprzętowe

Windows 98 lub wszystkie nowsze

DirectX 8.1

P3 1,5 Ghz

512 MB RAM

Karta graficzna z akceleratorem 3D

Mysz

Dla tych, dla których ten artykuł to za mało, polecamy również filmik: