Są gry, w które w swoim życiu zagrał niemal każdy. Do tego elitarnego grona można zaliczyć najbardziej popularną, kultową grę Deluxe Ski Jump 2. Drugi tytuł z serii DSJ podbił serca wszystkich fanów skoków narciarskich. Pomimo przeciętnej (nawet jak na początek XXI wieku – rok powstania – 2001) grafiki gra zyskała zwolenników dzięki bardzo dobrej grywalności. 

Bez tytułu

W pierwszej kolejności wielkie podziękowania należą się pewnemu fińskiemu programiście, zapaleńcowi skoków narciarskich. Jussi Koskela już w 1999 roku stworzył pierwszą grę o skokach. Kolejna, czyli opisywana część DSJ 2 powstała w 2001 roku. Następnie w roku 2004 wydano DSJ 3 i po długiej przerwie w 2011 zaprezentowany światu został rewolucyjny Deluxe Ski Jump 4. W Polsce gra ta osiągnęła sukces dzięki seryjnym sukcesom Adama Małysza. Każdy chcąc poczuć się jak Orzeł z Wisły chętnie korzystał z tego symulatora.

Bez tytuolllłu

Powyżej przedstawiony został interfejs gry. Dostępne są następujące tryby gier: Puchar Świata, Puchar Drużynowy oraz Trening. Oprócz tego możemy również sprawdzić rekordy poszczególnych skoczni oraz odtworzyć swoje najlepsze skoki za pomocą studia powtórek.

Skocznie

skocznie1

skocznie2

skocznie3

W grze dostępne są 32 skocznie. Są to:

Finlandia – K 105

Szwajcaria K 170

Czechy K 135

Białoruś K 220

Austria K 70

USA K 130

Łotwa K 165

Polska K 80

Japonia K 210

Belgia K 95

Islandia K 190

Anglia K 50

Niemcy K 120

Estonia K 155

Norwegia K 90

Australia K 240

Irlandia K 125

Ukraina K 60

Węgry K 180

Szwecja K 140

Włochy K 230

Dania K 75

Słowacja K 110

Kanada K 185

Litwa K 145

Kazachstan K 85

Chiny K 205

Francja K 160

Holandia K 100

Rosja K 200

Korea K 150

Słowenia K 250

Oprócz wymienionych wyżej skoczni na początku 2002 roku w ,,Komputer Świat” ukazała się polska wersja gry z dodatkowymi pięcioma skoczniami z naszego kraju, co daje łącznie 37 obiektów do skakania:

Zakopane 1 K 120

Zakopane 2 K 65

Karpacz K 85

Wisła K 105

Szczyrk K 85

Na powyższych skoczniach można skakać zarówno podczas treningu, zawodów indywidualnych, jak i drużynowych.

Puchar Świata/ Puchar Drużynowy

ps

Przed rozpoczęciem Pucharu Świata należy uprzednio wybrać skocznie, na których chcemy grać oraz zawodników, którymi chcemy rywalizować.
Bez tpsytułu

Chcąc wybrać skocznie do zawodów należy zaznaczyć kwadracik przy nazwie danej skoczni. Istnieje również opcja podwójnego pucharu. Dzięki temu w Pucharze Świata może się odbyć maksymalnie 74 konkursów.

Bez tyzawodnicytułu

W rozgrywce można ustawić maksymalnie 16 zawodników. Zaznaczeni na niebiesko to skoczkowie sterowani przez graczy, zaś oznaczeni kolorem żółtym przez komputer.

Bez tytułuv

Klikając na danego zawodnika dochodzimy do panelu edycji skoczka. Za jego pomocą możemy nadać skoczkowi nazwę, zmienić kolor spodni, rękawów, rękawic, kasku oraz nart . Można też zmienić kontrolę narciarza na człowieka lub CPU (gracz komputerowy).

W Pucharze Drużynowym mamy do wyboru 4 drużyny. Pozostałe opcje w stosunku do zawodów indywidualnych nie uległy żadnej zmianie.

No i wreszcie możemy przejść do gry.

Odbicie się od belki

Bez tytułu.2232

Od belki należy się wybić prawym lub lewym przyciskiem myszki. Czasami opłaca się poczekać z rozpoczęciem skoku, by uzyskać lepsze warunki, które pomogą w uzyskaniu dalszej odległości, jednak nie można z tym przesadzić, bo zapali się czerwona lampka i nastąpi dyskwalifikacja danego skoczka.

Wyjście z progu

jaez tytułu

Mówiąc krótko – wyjście z progu polega na jednoczesnym kliknięciu obu przycisków myszki w odpowiednim momencie.

Lot

Bez tytu00łu

Podczas lotu należy odpowiednio manewrować zawodnikiem, by uzyskać optymalną pozycję w locie.

Lądowanie

Bez tytułu

Chcąc lądować telemarkiem klikamy tylko jeden przycisk myszy. Nie zawsze jednak lądowanie telemarkiem jest wskazane. Przy bardzo dalekich lotach zalecane jest lądowanie „na dwie nogi” – gorzej oceniane stylowo, ale ryzyko upadku przy tej technice kończenia lotu jest dużo mniejsze niż przy lądowaniu opisanym wcześniej.

Wymagania techniczne

Procesor – Pentium 166 MHz lub szybszy

Mysz

Platforma – DOS , Windows (w nowszych wersjach potrzebny emulator DOSa)

Karta graficzna kompatybilna z trybem VGA

470 KB RAM

Karta dźwiękowa kompatybilna z Sound Blaster

Na koniec nie pozostaje nic innego jak życzyć miłego grania 😉

1267365298_by_johnynysa_600